Trgovina putem interneta ili Internet trgovina (elektronska trgovina, online shop) je sve zastupljeniji oblik trgovine. Za razliku od klasične prodavnice koja zahtjeva veliko ulaganje u infrastrukturu, zaposlene, opremu i slično, organizacija internet trgovine (koju često zovemo online shop) je puno jeftinija. Obično se pokreće uz klasičnu trgovinu, ali i potpuno samostalno.
U BiH potencijali internet trgovine nisu još uvijek u potpunosti prepoznati, a naš cilj je da približimo ovu temu našim čitaocima koji razmišljaju o ovoj vrsti djelatnosti.
Iako ovaj oblik ima svojih nedostataka, u nastavku teksta ćemo se osvrnuti na njegove prednosti.
- Internet je tržište bez granica i omogućava globalno poslovanje širem svijeta. Do sad smo bili ograničeni na mali segment tržišta koji se odnosi na jedno mjesto, a sada svoje proizvode i usluge možemo da nudimo širom svijeta.
- Niži troškovi poslovanja – pokretanje Internet stranice zahtijeva daleko manje troškove od otvaranja klasične trgovine, a otvara se mogućnost reinvestiranja novonastale dobiti u marketing.
- Internet trgovina radi 24 sata dnevno, 7 sati sedmično, 365 dana u godini. To omogućava stvaranje većeg prometa u odnosu na klasične trgovine koje su ograničene radnim vremenom.
- Omogućen je potpuni komfor – Vaš kupac iz udobnosti svoga doma pristupa prodavnici, vrši plaćanje i dostavu proizvoda.
- Česta dilema jeste koliko je zaista sigurno kupovati nešto putem interneta? Sigurnost kupovine na internetu je izjednačena sa trgovinom putem kartica i POS terminala. Na internetu čak imate i posredničke servise koji povećavaju sigurnost kupovine.
- Informacije o aktuelnim cijenama i popustima su uvijek dostupne. Na ovaj način štedite vrijeme koje bi proveli obilazeći klasične trgovine i štedite novac lakšim poređenjem cijena pojedinih trgovina. Ovo je prednost i za kupca i za prodavca.
- Mogućnost da nabavite proizvode koji se trenutno ne nudi na domaćem tržištu.
- Iskustva drugih potrošača Vam kao kupcu pomažu da ocijenite kvalitet Internet trgovine i samog trgovca. Kada ste u svojstvu prodavca truditi ćete se da kvalitet usluga dovedete na najviši mogući nivo.
- Broj Internet korisnika i broj potrošača koji kupuju proizvode i usluge putem interneta je sve veći.
Online shop i zakonodavni okvir u BiH
Internet trgovina u BiH je regulisana Zakonom o unutrašnoj trgovini („Sl. novine FBiH“, broj 40/10). Trgovinom se mogu baviti fizička lica (samostalni poduzetnici) registrovani u Općini i pravna lica (firme) registrovane kod nadležnog suda. Osnovna razlika jeste da se fizička lica mogu baviti ISKLJUČIVO trgovinom na malo dok se pravna lica mogu baviti trgovinom na malo i veliko.
Klasifikacija djelatnosti u online trgovini
Online trgovina u BiH je Odlukom o klasifikaciji djelatnosti Bosne i Hercegovine 2010 svrstano u
- područje G – Trgovina na veliko i na malo; popravak motornih vozila i motocikala,
- grana 47.9 trgovina na malo izvan prodavaonica, štandova i tržnica
- razred 47.91 trgovina na malo preko pošte ili interneta.
Ukoliko pravno ili fizičko lice obavlja internet trgovinu na vlastitoj web stranici, i pri tome se bavi informacijskim uslužnim djelatnostima, takva djelatnost je razvrstana u granu:
- 63.1 Obrada podataka, usluge hostinga i djelatnosti povezane sa njima; internetski portali,
- razred 63.11 Obrada podataka, usluge hostinga i djelatnosti povezane sa njima
- 63.12 Internetski portali.
Informacije koje je prodavac dužan staviti online shopu
Zakon o elektronskom pravnom i poslovnom prometu (“Službeni glasnik BiH”, broj 88/07) navodi da je prodavac dužan na svojoj internet trgovini (web stranici, web shopu) staviti kupcima na raspolaganje informacije:
- Ime ili naziv firme;
- Mjesto i adresu svog sjedišta;
- Podatke, na osnovu kojih korisnik može sa njim brzo i neposredno stupiti u kontakt, uključujući i elektronsku poštansku adresu;
- Ako je registrovan u sudskom, trgovačkom ili javnom registru, svoj registarski broj kao i instituciju kod koje je registrovan;
- Identifikacioni broj koji se odnosi na porez na dodatu vrijednost.
Obavezne su i sljedeće informacije:
- Profesionalnu ili sličnu instituciju kod koje je davalac usluga registrovan;
- Profesionalni naziv zemlje koja ga je odobrila;
- Uputu o profesionalnim pravilima u zemlji u kojoj se obavlja djelatnost i mjestu njihove dostupnosti.
Zakon o zaštiti potrošača BIH (“Službeni glasnik BiH”, broj 25/06) definiše da prodajna cijena proizvoda i usluga je konačna cijena u koju su uključeni svi porezi, doprinosi i takse i jednaka je prodajnoj cijeni iz knjige popisa. Stoga, internet trgovina mora davati nedvosmislene informacije kako bi prosječan korisnik mogao biti u potpunosti zaštićen bilo kojeg vida prevare. Internet prezentacija treba sadržavati istaknut pravilnik o formiranju cijena, uslove prodaje i ostale bitne informacije za korisnike.
Registracija djelatnosti
Prodaja na daljinu je poseban oblik trgovine koja podrazumijeva prodaju putem kataloga, TV prodaja, prodaja putem pošte, interneta i sl.). Kupoprodajni ugovor se sklapa putem interneta, a plaćanje se može vršiti gotovinom, karticom ili putem web servisa za plaćanje.
Trgovac je pravna ili fizička osoba registrovana za obavljanje kupovine/prodaje robe i/ili vršenje trgovačkih usluga. Trgovac koji je pravna osoba se registruje u nadležnom sudu prema sjedištu pravne osobe. Trgovac koji je fizička osoba se registruje u općini prema sjedištu obrta.
Internet trgovina i minimalno – tehnički uslovi
Obavljanje djelatnosti prodaje putem interneta, internet trgovinu može da organizuje samo trgovac koji se registrovao za tu vrstu trgovine i koji mora da posjeduje odgovarajući poslovni prostor za obavljanje administrativnih poslova i odgovarajuća sredstva i opremu, zavisno od oblika daljinske trgovine koju obavlja.
Za obavljanje ovog oblika trgovine trgovac je dužan da osigura:
- odgovarajuće skladište robe koju prodaje
- robom rukuje na način kojim se osigurava očuvanje njenog kvaliteta.
Ako trgovac ima Rješenje o ispunjavanju minimalno tehničkih i drugih uvjeta za klasičnu trgovinu, tada može obavljati i internetsku trgovinu bez da je u obavezi tražiti novo rješenje o ispunjavanju minimalno tehničkih i drugih uvjeta.
Treba li internet trgovina imati skladište
Postavlja se pitanje da li internet trgovina mora imati skladište? U praksi postoje dvije situacije:
- Internet trgovina ne treba imati fizičko skladište ako se privredni subjekt namjerava baviti samo pružanjem usluga posredovanja u trgovini. Znači, ako se proizvodi dostavljaju direktno od proizvođača kupcu, nema potrebe za posjedovanjem vlastitog skladišta.
- Internet trgovina mora imati fizičko skladište ako se radi o obavljanju djelatnosti Internet trgovine na način da se trguje robom na veliko/malo.
Izvori: mingo.hr; Zakoni i pravilnici
Autor: Amela Perenda, Ovlašteni revizor
Za više informacija od procesu izrade internet trgovine, zakupu hostinga i domene posjetite https://