Gotovo da nema biznisa koji se u ovom trenutku ne bori za opstanak.
Krizi, za koju kažu da je uzrokovala teškoće gore i od Drugog svjetskog rata, ne nazire se kraj. Vlasnici kompanija su pod velikim pritiscima, a dodatno otežava i to što ne znamo koliko dugo će ova situacija trajati i koliko dugo će se morati držati “dah pod vodom”.
U ovakvim situacijama jeste lakše kukati, kritizirati i biti žrtva, ali od toga nemamo koristi. Valja se snalaziti i ostati na nogama.
Kako se nositi sa poslovnom krizom?
Većina vlasnika biznisa poduzela je na samom početku ono što je bilo potrebno poduzeti u prvom valu krize. Zaštititi zdravlje zaposlenih i klijenata, rezati troškove poslovanje što je više moguće.
U prvim danima krize poduzimalo se sve da se obezbijede zaposleni, kompanija, tok novca, likvidnost. Nakon godine dana većeg i manjeg lokdown-a, pritisaka i stresa, pokazala se potreba da se zaštite oni koji su odgovorni za sve i koji su donosili odluke koje su utjecale na živote mnogih.
Vlasnici i menadžeri kompanija podnijeli su veliki teret krize, a posljedice će se još dugo osjećati.
Kako se nositi s poslovnim problemima i pri tom imati optimističan stav?
Fokus prebacite na preživljavanje
Za pojedine djelatnosti postojala je mogućnosti financiranja iz javnog i neprofitnog sektora kako bi se pomoglo u podmirivanju gubitaka. Ovo je samo jedna od mogućnosti. Druga, sigurnija i dugotrajno isplativija je pronalaženje novih tržišnih prilika.
Kada se zbog blokada na cestama, proizvođačica sira I. M. suočila se s problemom nabave mlijeka i kako sa svojim sirom doprijeti do kupaca. Vlasnica I. M. problem je riješila produbljivanjem odnosa s farmerima u svom opskrbnom lancu, nudeći im poljoprivredne sirovine i druge proizvode kako bi osigurala nastavak nabave mlijeka.
U tom je periodu počela raditi na kontroli troškova:
- promjenama proizvodnog procesa,
- učinkovitijeg korištenja resursa,
- uspostavljanjem boljih računovodstvenih procesa,
- započinjanjem prerade i prodaje nusproizvoda od mlijeka,
- smanjenjem potrošnje električne energije.
Također je pronašla i nove prodajne kanale.
Prodaja je porasla za 22 posto.
Poduzete mjere i rješenja se razlikuju od krize do krize i od djelatnosti do djelatnosti, ali poduzetnici s pravim načinom razmišljanja izuzetno su vješti u pronalaženju rješenja.
Kriza nekada donosi i pozitivne trendove
Unatoč lockdownu koji je pandemija COVID-19 izazvala, neke su grane gospodarstva doživjele procvat. Jedna od tih je i prodaja i servisiranje bicikala. Kako tvrde mnogi prodavači u Sarajevu zaista je došlo do velikog porasta prodaje bicikala i biciklističke opreme što je nekako iznenadilo i nas prodavce, a i proizvođače bicikala. Nije nam jedno vrijeme radio gradski saobraćaj i poslužilo nas je i vrijeme i onda su se malo više građani zainteresovali i stvarno je došlo do povećanja prodaje i do servisiranja starih bicikala koji su godinama stajali u podrumima. Ovo je zaista jedan pozitivan trend i nadamo se da će se održati rast prodaje i dalje
imamo pravu bajkomaniju poslije korone. Servisiranje bicikala tokom pandemije poraslo za čak 500 posto, a kako tvrde mnogi su građani praktično izvukli bicikle iz podruma i donijeli na popravku kako bi ih ponovo mogli koristiti.
Na ovakve poslovne prilike treba odgovoriti, a priprema za to se ne radi onda kada je kriza na vratima. Razvoj znanja i vještina, te praćenje trendova u industriji i na tržištu mogu obezbijediti da se s ovakvim situacijama lakše nosimo.
Krizu shvatite kao priliku
Pokušajte krizu vidjeti kao priliku za promjene u poslovanju.
Ovo često zvuči kao glup savjet čovjeku koji već sljedeći mjesec može doživjeti bankrot, ali neko vidi priliku, neko problem.
Gery Burnison CEO konzultantske kompanije Korn Ferry pojasnio je ovo anegdotom iz svog života.
“Večeras idem na spoj”, uzbuđeno je najavila jedna od mojih kćerki. “Večeramo zajedno.”
S obzirom na lockdown, pitao sam se kako će to funkcionirati.
“To je Zoom”, rekla je i objasnila da im se hrana dostavlja istovremeno.
Različita vremena zahtijevaju različitu prilagodbu.
Za restorane je to značilo organiziranje dostave hrane na kućne adrese i promjena ponude u skladu s onim što se u ovoj situaciji najviše traži. Pored prilagođavanja procesa nabavke, spremanja i dostave hrane, potrebno je bilo prilagoditi kanale komunikacije.
Restoran sada više nema goste nego kupce, pa je “izlog” u kojem će se gledati ponuda restorana trebao biti prilagođen situaciji. To znači da komunikacija kroz sve digitalne kanale mora biti otvorena, brza i cjelovita da bi kupci u svom domu dobili isto što su nekada dobijali za stolom restorana.
Prihvatite izazove
Korona je i za usluge računovodstvenih agencija značila velike promjene.
U Računovodstvenoj agenciji Capitalia svi procesi rada, pa i komunikacije s klijentima, su digitalizirani. Promijenili su se i mnogi zakonski propisi, pa smo se uz posao svakodnevno educirali i pripremali za “novo normalno”.
Ono što nismo imali u našem poslovnom planu je rad od kuće. Zbog sigurnosti uposlenih prihvatili smo i ovaj izazov, svi smo počeli raditi od kuće. Dogodile su se i promjene na tržištu, pa smo uveli i novu uslugu, savjetovanje za freelancere.
Možemo iz vlastitog primjera potvrditi da su promjene vidljive, ali i da smo se uspješno suočili s njima.
Važno je prihvatiti izazov i pronaći način za opstanak.
Sada svi, bez obzira na veličinu firme i djelatnost kojom se bavimo, možemo reći COVID-19 predstavlja test za cjelokupan ekosustav poduzetništva. Znanje i iskustvo koje nam je donio ovaj period je neprocjenjivo. Sa ovim znanjem i iskustvom sigurno smo spremniji za izazove koji stoje pred nama.